Dela inlägget
Good vibes. Good people

Dolt meddelande i Café Libas exteriör

yara

Vi träffar Yara Karkouh, Architectural engineer på White Arkitekter.

I det nybyggda Café Liba har utgångspunkten varit att skapa en “Signature look”. Intentionen bygger på igenkänning, plockar man bort alla produkter och profilmaterialen såsom förpackningar med vår logotyp och skyltarna på fasaden så ska du ändå kunna med säkerhet identifiera och veta att det är Café Liba du går in till. En nyckelperson i detta visuella konstverk och arkitekt i detta projekt är Yara Karkouh.

Yara Karkouh föddes i Libanon men flyttade till Sverige tillsamman med sin familj i början av 90-talet. Hennes artistiska sida och kärlek till färg och form fick henne att vilja ha en karriär inom arkitektur och byggnadsteknik. Hon tog examen år 2007 i Byggnadsutformning med arkitekturinriktning på Tekniska högskolan i Jönköping. Med 11 år i branschen har hon arbetat på omtalade arkitektbyråer såsom Tengbom arkitekter och på hennes nuvarande arbetsplats hos White arkitekter, Skandinaviens
största arkitektkontor med 13 kontor i Sverige, Norge, Danmark och England.

Finns det någon speciell musik du hellre lyssnar på när du ska vara kreativ?
Det finns inte en dag som går jag inte lyssnar på musik och min musiksmak pendlar mellan klassisk till modern. Beroende på den effekten jag söker för just den arbetsuppgiften jag har på bordet kan det svänga kolossalt. Det kan tex gå från Avicii, Drake, Kaliffa eller Ariana Grande till Haddaway, Queen eller Neil Diamond men det tar inte slut där för min musiksmak sträcker sig tillbaka till Jackie Wilson, Barry White, Charles Aznavour och Demis Roussos. Jag upplever mig lycklig lottad att ha fyra språk jag behärskar skapligt för att få prålet av en bred och djup mängd av musik. Man ska aldrig underskatta kraften av musiken påverkan på vårt medvetande, stimulansen den ger för vår kreativitet och idéskapandet. Hörseln är en av de fem sinnen som ger oss tillbaka anblickar från vårt förflutna men även skapar synbilder med nya utryck som än är okända för oss. Det är där något nytt uppstår det är där tanken blir idé, idén blir ett avtryck på ett blankt papper och där det skissade avtrycket blir ett fysiskt monument.

Var fick du inspiration ifrån för att skapa exteriören?
Jag utgick så klart från verksamheten Liba Bröds renommé och det var tunnbrödet. På 70-talet bestämde sig Liba Bröd att gräva guld i sädesfältens guldiga skimmer och guld hittade de. Sädesfälten kom även att spegla Café Libas uttryckssätt och det blev självklart för mig att använda mässing som fasadmaterial. Då Liba under processen gång utryckte sitt intresse av att franchisa caféet så var identiteten en grundsten för projektet. Det skulle inte längre vara en byggnad på ett industriområde utan en kaffe mitt i city eller ett shoppingcenter bland de redan rådande caféskedjor som redan sen länge etablerat sig ett namn och ett utseende unikt för dem. För Liba att födas och stegra bland dessa redan etablerade veteraner så behöver Café Liba göra ett starkt och djärvt intryck och det var det jag hade i fokus under hela utformning och idéprocessen.

Kan du berätta om det gömda meddelandet som finns i exteriören?
Haha, ja det är ett gömt men ändå inte avsiktligt gömt identitet i exteriören. När jag tänkte mig mässing, så tänkte jag mig direkt perforerad plåt i mässing. Detta för att skapa dynamik och lekfullhet i fasaden och samtidigt skapa nyfikenhet för det bakomliggande. Att Liba Bröd är ett företag som bygger på familjära värderingar och transparens mellan deras medarbetare, ville jag skapa en transparent fasad för ett transparent företag. Jag började med mönster som sädeskorn eller något som skulle spegla verksamheten men med association till att Liba Bröd är ett libanesiskt bröd som härstammar från Libanon så ville jag gå längre än bara sädeskorn. Liba vill ha den orientaliska känslan för att definiera det libanesiska i deras cafémiljöer. Återigen, identiteten var viktig att framhäva och jag kom att börja tänka på en äldre variant av skriftstilar så som Kufic text. Trots att Libanon är ett feniciskt land med det bortglömda feniciska språket har de historiska händelserna i landet Libanon satt sina fotspår och gjort ett avtryck. Det arabiska språket tog sitt fotfäste och med den kom ny kultur, nytt språk och ny design i nya former. En av dessa är den Kuficska texten. Enkelt förklarat, man skriver ett ord på arabiska som man spegelvänder i alla riktningar och skapar en rätlinjig och symmetrisk struktur kring detta ord. Ordet var utan tvekan BRÖD. Så det gömda meddelandet är inget mindre än det vi alla älskar hos Liba Bröd och det är bröd skrivet på arabiska.

Du designad exteriören med starkt fokus på både användarupplevelse och naturligt ljus. Kan du berätta mer om detta?
Om vi börjar med fasaden så valde jag ett material som kunde upplevas både på dagen som på kvällen. Den kan under dagen glänsa i solen naturliga ljus precis som sädesfälten ute på åkrarna för att senare skimra i nattens mörker genom att vi installerar ljuskällor bakom plåten längst hela fasaden. Ytterligare så ville jag att fasaden skall komma in i caféet och spegla sig på de ljusgrå terrazzogolvet som även den fick mässingslister för att passa exteriören. Skuggleken infinna sig genom det stora skärmtaket som löper runt husets ena hörn över uteserveringen. Denna är konstruerad av det perforerade mässingsplåtar men med större satsningar i mönstret för lättare ljusinsläpp och ett glastak ovanpå det. Solljuset träffar skärmtaket för att sedan skapa en skugga av mönstret ner på golv och möbler på uteserveringen och även inne i caféet. Om vi nu övergår till volymen och de stora fönsterpartier som tillåter detta ljusinsläpp. Så valde jag att med den nya tillbyggnationen maximera höjden i förhållande till det bakomliggande befintliga huset. Detta gav oss en präktig volym med lagom höjd och djup vilket tillät oss skapa en glasyta som för den yttre miljön in till den inre miljön. Glaspartierna börjar från golv till tak och skapar en infinit känsla mellan in och ut, något som både gynnar gästernas upplevelse samt ökar personalens trygghetskänsla då sikten ut är vidgat.

Allmänt, med tanke på den geografiska placeringen av fabriken som binder Café Liba till den så ville jag skapa en skimrande stjärna som tänder ljuset i mörkret med en varm inbjudande känsla för alla som medvetet besöker Café Liba eller som bara råkar passera förbi. Lika så kommer Café Liba  förhoppningsvis att märkas och upplevas mitt i city, i mindre orter runt om i Sverige och så småningom runt om i världen.

Visste du att National Geographic listade Libanon som ett utav de bästa sommar resmålen 2018?
Haha nej… jag jobbar alldeles för mycket, hinner inte med allt som händer i världen. Men jag är inte främmande med att Libanon och specifikt Beirut toppar listor på länder och städer man bör besöka. Har själv sett lite av världen men det är något med Libanon, inte för att det är mitt land men det är något med det som är magisk. Man får en innerlig glädje bara man andas luften där och man kan inte sluta le… haha.

Vilket råd skulle du ge till en ny arkitekt?
Jag känner inte att jag har befogenheten eller är i en position att ge råd till arkitekter eller ingenjörer. Men livet inom arkitekturvärlden har lärt mig en sak och det är, pruta inte med dig själv innan kunden prutar med dig. Vi har, eller i alla fall jag har skolats att tro att kunden inte vill ha främmande, okonventionella idéer eller dyra lösningar och vi kan lätt utgå från att skapa något säkert och
beprövat men också ekonomiskt. Erfarenhet har visat mig annat, jag säger bara en sak – don’t play it safe, you never know when crazy pays off.